Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Nie masz konta?
Govoni producent narzędzi specjalistycznych
Artykuł dla AP Govoni – producent narzędzi specjalistycznych dla motoryzacji. W latach 70-tych XX wieku samochód [...] Czytaj więcej
Jak wyciągnąć zapieczony wtryskiwacz - VIBRO SYSTEM
Jak wyciągnąć zapieczony wtryskiwacz - VIBRO SYSTEM Czytaj więcej
Opublikowany: 14. 06. 2019 | Kategorie: Porady
Parafraza starego, znanego hasła mechaników: „kto smaruje, ten jedzie” dotyczy bardzo ważnej kwestii związanej z prawidłowym funkcjonowaniem silników Diesla – sprawnego działania świec żarowych. „Kto czyści, ten jedzie” – to dewiza dla każdego warsztatu, który podejmuje się wymiany świecy żarowej!
„Kto czyści, ten jedzie” – dlaczego?
W aluminiowej głowicy, na bardzo małej przestrzeni nad tłokiem „tkwią” dwa ciała obce, czyli stalowy wtryskiwacz i stalowo-ceramiczna świeca żarowa. Dodając do tego wysoką temperaturę, sięgającą od 850˚C do 1200˚C i mieszankę paliwowo-powietrzną, która za sprawą ciśnienia sprężania wciskana jest w mikroprzestrzenie pomiędzy aluminiową głowicę a stal, otrzymuje się katastroficzny obraz sadzy, węgla i spiekanych nagarów mnożących się z każdym cyklem pracy silnika. Nagary te zapiekają się na świecy i jej żarniku – aż do chwili wymiany na nową. Co więcej, czasem nagarów jest tak dużo, że samo wyciągnięcie świecy staje się problematyczne. Dlatego też należy pamiętać o dewizie: „kto czyści, ten jedzie”!
Standardowa procedura wymiany świecy żarowej
Przy standardowej procedurze wymiany świecy żarowej korzysta się z typowego zestawu narzędzi, który składa się z: zestawu nasadek do świec żarowych, klucza z microudarem i mechanizmem Vibro Impact wzruszającego sadzę i nagary, klucza dynamometrycznego, pokrętła i… I czegoś jeszcze.
Zgodnie z zasadą: „kto czyści, ten jedzie!” standardowy zestaw narzędzi do wymiany świec żarowych należy uzupełnić o narzędzia do czyszczenia i frezowania gniazda świecy żarowej. Proste, i obowiązkowe przy każdym demontażu świecy żarowej, narzędzia to: frez do zgrubnego czyszczenia kanału żarnika oraz szczotki mosiężne do dokładnego czyszczenia zarówno kanału żarnika, jak i całości gniazda świecy żarowej.
Proste, obowiązkowe, ale za mało popularne – takie są narzędzia do czyszczenia gniazda świecy!
Jak wyglądają narzędzia do czyszczenia gniazda świecy żarowej?
Po pierwsze, frez – do czyszczenia z grubych nagarów samego kanału żarnika – który musi mieć odpowiednią średnicę (nieco mniejszą niż kanał żarnika) oraz moduł centrujący lub tuleję centrującą mocowane w gwincie świecy żarowej. Na rynku dostępne są frezy z pojedynczymi tulejami (czyli tylko do jednego rodzaju świec) lub z podwójnymi. Dostępne są również całe zestawy do świec M8x1, M9x1, M10x1 i M10x1,25.
Frez ma za zadanie wyłapać gruby nagar, zatem pokrywa się go twardym smarem, bo właśnie do niego przylepia się usunięty nagar. Frezem należy wykonać do 10 obrotów połączonych z ruchem posuwistym w kierunku cylindra.
Po drugie, szczotki – do dokładnego czyszczenia gniazda świecy i kanału żarnika – które muszą być wykonane z odpowiednio miękkiego materiału, żeby nie porysowały głowicy. Głowica jest stosunkowo miękka i w głębokich rysach gromadzi się większa ilość sadzy. Najlepszy do tego celu jest mosiądz, miedź lub bardzo cienki drut ze stali nierdzewnej (0,06 mm). Mosiądz jest miękki jak miedź i wytrzymały jak stal, dlatego najlepsze szczotki i wyciory często wykonywane są z tego materiału – tak samo jak wyciory do broni palnej.
Szczotki mają kilka średnic: 5 mm – do kanału żarnika, 7,5 mm do gniazda świecy z gwintem M8 i M9 oraz 9,5 mm do gniazda świec M10. Występują również szczotki progresywne z kilkoma średnicami: 4,6 mm i 9 mm. Te szczotki wyczyszczą całe gniazdo – od kanału żarnika po gwint świecy – to ich plus. Minusem jest to, że bardzo szybko się zużywają.
Gniazda świecy żarowej należy czyścić, żeby jeździć. Czyste gniazdo zapewnia prawidłowy styk elektryczny, więc prawidłowy opór świecy i pracę żarnika. Czyste gniazdo to lepsze odprowadzanie temperatury świecy i wolniejsze odkładanie się nowych nagarów. Czysty kanał żarnika umożliwia jego prawidłową pracę termiczną (rozprężanie się podczas nagrzania) i bezproblemowe włożenie nowej świecy żarowej. Jeżeli kanał żarnika jest niewyczyszczony, to podczas montażu nowej świecy może dojść do pęknięcia żarnika.
Zatem: „kto czyści, ten jedzie”!
Źródło: rooks.pl