Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Nie masz konta?
Govoni producent narzędzi specjalistycznych
Artykuł dla AP Govoni – producent narzędzi specjalistycznych dla motoryzacji. W latach 70-tych XX wieku samochód [...] Czytaj więcej
Jak wyciągnąć zapieczony wtryskiwacz - VIBRO SYSTEM
Jak wyciągnąć zapieczony wtryskiwacz - VIBRO SYSTEM Czytaj więcej
Opublikowany: 14. 06. 2019 | Kategorie: Porady
Jak wyciągnąć zapieczony wtryskiwacz? Czasami wręcz – jak wyszarpać zapieczony wtrysk?! Takie pytania coraz częściej zadają sobie mechanicy naprawiający samochody z silnikiem diesla.
Nie jest to łatwe. Tak brzmi najprostsza odpowiedź. Czy na pewno?
W wielkim skrócie problem zapieczonego wtrysku bierze się z wody, która dostaje się nad pokrywę głowicy i spoczywa we wszelkich jej zagłębieniach, w tym w gniazdach wtryskiwaczy. Woda bierze się z deszczu i spływa z podszybia, z częstego mycia silnika lub z uszkodzonych przewodów spryskiwaczy i chłodnicy. Długotrwałe działanie wody powoduje korozję stalowej obudowy wtryskiwacza oraz „wgryzanie się” rdzy w miękką aluminiową głowicę. Złogi rdzy klinują wtrysk i po odkręceniu nakrętki mocującej nie można go wyciągnąć – choć został tam z łatwością włożony.
Jest kilka skutecznych systemów i technologii wyciągania wtryskiwaczy. Spośród nich wyróżnia się niewątpliwie Pichler, który jest mistrzem w wyciąganiu ekstremalnie mocno zapieczonych wtrysków. Natomiast aż 75% wtryskiwaczy, których nie można zdemontować zwykłymi narzędziami jest zapieczonych w stopniu średnim i mocnym. W takim przypadku odpowiednią technologia dysponuje ROOKS. Jak zatem wygląda i jak działa technologia marki ROOKS?
Jest to technologia VIBRO SYSTEM oparta o siły tętniące wysokich częstotliwości. Siła tętniąca, czyli udarowa jest do trzech razy bardziej skuteczna w rozbijaniu połączeń i zgorzeli korozyjnych od siły stałej lub rosnącej liniowo. Rdza ulega szybkiemu zmęczeniu i następuje ścięcie ognisk korozji a wtryskiwacz zostaje wyjęty z gniazda w głowicy.
Sercem narzędzi VIBRO SYSTEM marki ROOKS jest bardzo silny młot pneumatyczny z szybkozłączem oraz ściągacz bezwładnościowy. Sam młot dysponuje energią uderzenia sięgająca prawie 7 J. Młot w parze ze ściągaczem pozwala na uzyskanie uciągu porównywalnego z prasą hydrauliczną 10 a nawet 12 ton! Uzupełnieniem dla młota i ściągacza są adaptery do różnych wtryskiwaczy funkcjonujących na rynku. Pełen program liczy zaledwie 10 narzędzi! To ogromna zaleta systemu ROOKS, ponieważ oznacza niski koszt, w stosunku do rozwiązań konkurencji.
Cały program narzędzi VIBRO SYSTEM przedstawiony jest w tabeli 1:
TAB.1
OK-04.0100 | Młot pneumatyczny z szybkozłączem, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0009 | Zestaw adapterów do wtryskiwaczy Delphi/Bosch, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0010 | Ściągacz VIBRO SYSTEM do wyciągania wtryskiwaczy, 2 kg |
OK-05.0011 | Adapter do wtryskiwaczy Bosch, dwupunktowy, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0012 | Adapter do wtryskiwaczy Simens M25, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0013 | Adapter do wtryskiwaczy Simens M27, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0014 | Adapter do wtryskiwaczy Denso M20, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0015 | Adapter do wtryskiwaczy Delphi M14, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0016 | Adapter do wtryskiwaczy pod przewód paliwa M12, VIBRO SYSTEM |
OK-05.0017 | Przegub kulowy do ściągacza VIBRO SYSTEM |
Zasada pracy VIBRO SYSTEMU jest prosta. Należy odkręcić cewkę wtryskiwacza, wyjąć zaworek i wkręcić odpowiedni adapter do wtryskiwacza. W przypadku wtryskiwacz Bosch stosuje się adapter dwupunktowy, który rozkłada siłę na gwint wewnętrzny i zewnętrzny, jest to optymalne rozwiązanie. Następnie należy połączyć ściągacz bezwładnościowy z adapterem (gwint 5/8”). Czasami pomocny jest przegub kulowy, który umożliwia pracę pod kątem do 30° a to jest niekiedy konieczne ze względu na brak miejsca lub położenie wtryskiwacza. Przegub mocujemy wówczas do adapteru a ściągacz do przegubu. W ściągaczu mocujemy króciec udarowy, który połączony jest z młotem pneumatycznym. Szybkozłącze młota umożliwia swobodną pracę króćca przy długim skoku roboczym młota pneumatycznego. Bardzo ważną kwestią jest odpowiednie dokręcenie wszystkich elementów systemu oraz dokręcenie nakrętek kontrujących. Ponieważ VIBRO SYSTEM to narzędzie udarowe, niedokręcone elementy mogą ulec zniszczeniu. Jeśli nakrętki nie będą skontrowane to gwinty w ściągaczu i adapterach zostaną uszkodzone. To samo dotyczy dokręcenia i skontrowania szybkozłącza młota pneumatycznego - do króćca udarowego.
Dane techniczne VIBRO SYSTEMU są następujące: energia uderzenia 6,9 J; 2200 cykli na minutę oraz bardzo długi skok pracy – aż 98 mm. Młot pneumatyczny posiada szybkozłącze które oprócz łatwego mocowania króćca umożliwia jego swobodną pracę i nie pręży przy maksymalnym wychyleniu (co często ma miejsce w przypadku mocowania na króćców za pomocą sprężyny). Młot dodatkowo musi być wąski i dość długi, żeby zmieścił się wzdłuż ramienia ściągacza bezwładnościowego i pracował idealnie w jego osi. Wszystkie adaptery wykonane są z wysokostopowej stali narzędziowej utwardzanej termicznie. Ściągacz bezwładnościowy ma ramię o długości 50 cm oraz wagę 2 kg. Zasilanie systemy stanowi instalacja pneumatyczna o ciśnieniu 6,3 BAR.