Govoni producent narzędzi specjalistycznych - ROOKS

Govoni producent narzędzi specjalistycznych

Opublikowany: 14. 06. 2019 | Kategorie: Porady

Govoni producent narzędzi specjalistycznych

Artykuł dla AP

Govoni – producent narzędzi specjalistycznych dla motoryzacji.

W latach 70-tych XX wieku samochód stał się podstawowym narzędziem szeroko pojmowanego transportu ludzi i towarów. Rozwinął się segment samochodów dostawczych, które obsługują rosnący rynek usług i małych firm. Samochody osobowe pokonują coraz większe odległości, wożąc swoich właścicieli do pracy w nowych, oddalonych od centrów miast, strefach przemysłowych. To spowodowało dynamiczny rozwój motoryzacji oraz upowszechnienie małych silników diesla i konstrukcji samochodów przednionapędowych z silnikiem z przodu. Zmieniły się zawieszenia samochodowe oraz łożyska. Zmiany te pociągnęły za sobą ogromne zapotrzebowanie na nowoczesne, specjalistyczne narzędzia samochodowe. W tym czasie, w końcówce lat 70siątych, w rejonie Modeny, w którym produkują aż 3 włoskie fabryki samochodów, otwiera swoją fabrykę narzędzi: Fausto Govoni.

Foto 1 logo i hasło GOVONI

Dział rozwoju produktu, ściśle współpracujący z przemysłem samochodowym, jest źródłem sukcesu narzędzi Govoni. Dzięki niemu są one doskonale dostosowane do współczesnych potrzeb motoryzacji i najnowszych konstrukcji samochodowych. Drugim filarem sukcesu narzędzi Govoni jest ich jakość, niezmienna, na najwyższym poziomie od ponad 40 lat. Wszystkie narzędzia Govoni powstają w fabryce niedaleko Modeny, w północnych Włoszech, która posiada najnowocześniejszy park maszynowy oparty o obrabiarki CNC. Trzecim filarem sukcesu narzędzi Govoni jest ich przemyślana konstrukcja, poparta patentami, która umożliwia każdemu serwisowi łatwiejszą i skuteczną pracę.

Narzędzia Govoni skatalogowane są w 6-ciu grupach produktowych:

  • Narzędzia do rozrządu
  • Narzędzia do diesla (świece żarowe i wtryskiwacze)
  • Narzędzia do silnika
  • Narzędzia do zawieszenia samochodowego
  • Narzędzia do podwozia i nadwozia
  • Narzędzia do samochodów ciężarowych

Bardzo ciekawe grupy stanowią narzędzia do wyciągania zapieczonych wtryskiwaczy i urwanych świec żarowych, narzędzia do łożysk i tulei zawieszenia, siłowniki hydrauliczne do wtryskiwaczy i zawieszenia, narzędzia do instalacji gazowych oraz motocykli.

Jak działają?

Za kwadrans 17, przestało padać a ja dojeżdżam do celu. Jest nim serwis na uboczu miejscowości, niedaleko Gorzowa. Wiem, że czeka na mnie Ducato po udokumentowanym przebiegu 240 tyś, lecz nikt nie wie jaki jest naprawdę. Silnik 2,3 JTD, diagnoza – wtryskiwacze do regeneracji bo dymią i właścicielowi grozi utrata dowodu rejestracyjnego. Czeka na mnie coś jeszcze – niespodzianka, jak zaznaczył mechanik, przez telefon.

To moja normalna praca, pokaz narzędzi na żywym organizmie, któremu zawsze towarzyszy nutka hazardu. Ja chcę sprzedać narzędzia a mechanik je kupi jak wykonam pracę. Lubię ten układ, bo każdy na nim zarobi.

Foto 2. Zestaw uniwersalny do wtryskiwaczu podczas pracy

Ducato rzeczywiście wysłużone 11 lat, należy do piekarza, który musi rano rozwieźć chleb, wiadomo. Tylko wtryskiwacze nie chcą współpracować a nie wolno ich zniszczyć, bo już czekają regenerowane na wymianę. Silnik przygotowany, zdemontowane zbędne rurki, elektryka i plastiki. Wtryskiwacze elektromagnetyczne – Boscha, zapiekły się tak, że nie pomógł młot bezwładnościowy i siłownik, który jest w warsztacie. Zatem, nie tracąc czasu przystępuję do działania. Oglądam pompę która jest w serwisie. Niestety za słaba, ma tylko 500 BAR co nie pozwala na osiągnięcie pełnego udźwigu siłownika hydraulicznego. Dla mnie to akurat dobry znak, bo będę pracował narzędziami Govoni. Pompa Govoni to 700 BAR ciśnienia i prawie litr oleju, który można wtłoczyć do każdego siłownika hydraulicznego. Mam do dyspozycji 2 siłowniki 12 i 20 ton. Zawsze zaczynam od słabszego, żeby wtryskiwacz wyszedł bez szwanku. Przystępuję do dzieła.

W pierwszym kroku trzeba zdemontować cewki wtryskiwaczy. W zestawie Govoni, którym pracują jest do tego niezbędny klucz. Elementy cewki wkładam do pojemników oznaczonych numerami wtrysków, żeby je odpowiednio poskładać w regeneracji. Następnie dobieram adapter wtryskiwacza. W przypadku Boscha jest to adapter wielopunktowy, chwytający wtrysk wewnątrz za gwint M17 i na zewnątrz (tam gdzie przykręcona jest cewka). Teraz ustawiam ramę pod siłownik. 4 podpory stawiam na śrubach mocujących pokrywę zaworów – pasują idealnie. Reguluję je tak, żeby dały równą płaszczyznę pod ramę. Następnie dwie ramy pomocnicze, łączące podpory i rama główna wsparta na tych pomocniczych. Wszystko trzeba dokładnie skręcić, żeby było sztywne. Następnie łącznik i śruba do wtryskiwacza, siłownik na śrubę (uwaga – płaszczyzna siłownika musi być prostopadle do osi wtryskiwacza, reguluje się ją wysokością podpór) i na koniec nakrętka na siłownik. Podłączam pompę.

Uwaga, to jest ten moment (po mniej więcej 5 minutach ustawiania i tłumaczenia co, jak i do czego służy), na który wszyscy czekamy. Nie ma ryzyka, nie ma zabawy! Wyciągnę wtryskiwacz, sprzedam towar. Prawdopodobnie do tego momentu mechanik ma jeszcze mieszane uczucia – uda się, będę miał świetne narzędzia, nie uda się – nie będę miał wydatków. I….zaczynam pompować 1,2,3…6,7 trach! Coś strzeliło ale nic nie zostało urwane. Tech „strzał” zawsze sprawia mi satysfakcję, bo oznacza, że mechanik dokona dobrej inwestycji. Jeszcze chwila, luzuję siłownik, znowu pompuję i wtryskiwacz wyciągnięty. Cały i cały zardzewiały.

Jest uśmiech, komentarze pewne rozluźnienie i kolejne wtryski wyciąga już właściciel serwisu. Przy ostatnim z nich jest już fachowcem, który docenia narzędzia Govoni, ich siłę i precyzje działania. Po wyciągnięciu wtryskiwaczy, czyścimy gniazda wtrysków specjalnymi frezami i szczotkami ze stali inox. To konieczne, żeby nowe wtryskiwacze prawidłowo działały i żeby nie było przedmuchów.

Całość można obejrzeć na filmie instruktarzowym:

Ważne informacje dotyczące zestawu, którym pracowałem: jest to zestaw uniwersalny, zatem do większości silników i wtryskiwaczy. Zestaw posiada adaptery do wtrysków Bosch, Denso, Delphi i Siemens , posiada dwie sekcje ciągnące (adapter – łącznik – śruba – łożysko – nakrętka), zatem można nim wyciągać wtryskiwacze symultanicznie. To te, które mocowane są razem z sąsiadem na jednym uchwycie wtryskiwacza (np. Mercedes klasa A i B, silnik 1,3 MultiHet). W zestawi jest klucz do wtryski Boscha oraz siłownik hydrauliczny 12 ton. Uwaga, siłownik można zastąpić siłownikiem 20 ton, ponieważ rama jest przygotowana do takich obciążeń.

Foto 3 zestaw uniwersalny do wtryskiwaczy GV 311166000

Zestaw Govoni GV 311166000 jest najbardziej uniwersalnym, kompletnym i zarazem skutecznym zestawem do ekstremalnie mocno zapieczonych wtryskiwaczy na rynku. Ma też dobrą cenę.

Na koniec niespodzianka, jaką zapowiedział mój gospodarz. Volvo V50 z silnikiem 1,6 HDi (jaki znamy z grupy PSA i Fordów). W silniku urwał się żarnik świecy żarowej na 2 cylindrze. Świece są od strony szyby, więc dostęp jest utrudniony a do pracy niezbędna jest wkrętarka kątowa i krótki uchwyt do gwintownika. Do żarnika użyłem zestawu Govoni GV 311188000. Jest to uniwersalny zestaw do żarników w świecach M8, M9, M10 i M10x1,25. Jest tam specjalna sekcja do silników 1,4 i 1,6 HDi (narzędzia są krótsze i mają specjalne średnice wierteł). Technologia pracy jest następująca: wykonać otwór w żarniku – nagwintować – wkręcić szpilkę i wyciągnąć za pomocą młotka bezwładnościowego. Wszystko musi być odpowiednio wycentrowane za pomocą tulei centrujących i adapterów wkręcanych w głowicę. I trzeba dobrze smarować.

Foto 4 urwany żarnik został wyciągnięty

Tu również występuje element ryzyka, przekonałem się o tym na własnej skórze, ponieważ przy gwintowaniu można urwać gwintownik. Mi zdarzyło się to raz, przy wykręcaniu gwintownika. Za szybko chciałem to zrobić. Tym razem uniknąłem błędu i żarnik po 17 minutach był wyjęty a gniazdo świecy przefrezowane i wyczyszczone. Nową świecę wkręciłem kluczem dynamometrycznym, jak wymaga tego producent świec.

Zobacz film instruktażowy:

Foto 5 zestaw do żarników GV 311188000

Co zrobić, kiedy urwie się taki gwintownik? Jak ustawić ramę na głowicy, żeby jej nie uszkodzić, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach które na nasz czekają? Odpowiedzi na te pytania udzielamy na specjalistycznych szkoleniach z mechaniki twardej, których tematem jest: USUWANIE ZAPIECZONYCH WTRYSKIWACZY ORAZ URWANYCH ŚWIEC ŻAROWYCH. Serdecznie zapraszamy na szkolenia, jakie odbywają się w Waszej okolicy. O szczegółach dotyczących szkoleń dowiecie się w oddziałach Auto Partnera.

Dodaj komentarz

 (z http://)

Co u nas słychać, czyli aktualności z ROOKS

Kamera do czyszczenia i odkażania klimatyzacji ROOKS produktem roku 2020 autoEXPERTa

Kamera do czyszczenia i odkażania klimatyzacji ROOKS produktem roku 2020 autoEXPERTa

Data dodania:
16
10
2020
0
Kamera inspekcyjna do czyszczenia klimatyzacji ROOKS została wyróżniona w konkursie „Produkt Roku 2020” czasopisma autoEXPERT w kategorii Narzędzia i Wyposażenie Warsztatu....
Czytaj więcej
Intensywny czas szkoleń załogi ROOKS

Intensywny czas szkoleń załogi ROOKS

Data dodania:
30
09
2020
0
Wrzesień 2020 to intensywny czas szkoleń i rozwoju dla załogi ROOKS. Uczestniczyliśmy w specjalistycznym szkoleniu GOVONI, naszego partnera handlowego z grupy ROOKS GARAGE, w Centrum Technicznym...
Czytaj więcej
Wielki Finał AP EXPERT 2020

Wielki Finał AP EXPERT 2020

Data dodania:
24
09
2020
0
Z dumą informujemy, że we wrześniu 2020 uczestniczyliśmy w wyjątkowym wydarzeniu – 7. Edycji Wielkiego Finału AP EXPERT organizowanego przez Auto Partner SA! Jako Partner Techniczny byliśmy...
Czytaj więcej

Dlaczego powinieneś wybrać ROOKS?

2000 produktów
10 lat doświadczenia
Terminowa wysyłka
Darmowa dostawa